Tips om je minder somber te voelen

Je eenzaam of somber voelen is niet gemakkelijk. Zeker door alle maatregelen zijn we meer dan ooit op onszelf teruggeworpen. Onze dagstructuur staat nu al meer dan een jaar op zijn kop en de sociale contacten zijn vandaag de dag minder vanzelfsprekend. Angstgedachtes raken in een stroomversnelling en eenzaamheid voelen we nu extra erg. In tijden van crisis wordt alles uitvergroot. Wat kun je doen om mentaal toch enigszins in balans te blijven? Zonder te beweren dat onderstaande tips je depressie helemaal kunnen voorkomen, kunnen aanpassingen in je levensttijl toch van grote betekenis zijn.

1. Ga naar buiten & beweeg

Neem jezelf voor om iedere dag de buitenlucht in te gaan, ongeacht hoe je je voelt. Zonlicht opsnuiven, jezelf omringen met natuur, wandelen en/of hardlopen zijn alle drie hele krachtige en natuurlijke anti-depressiva.

Stress hormonen als adrenaline en cortisol worden afgevoerd terwijl de positieve stofjes als dopamine, serotonine en noradrenaline beter gaan werken. Ook komt er melatonine vrij waardoor je nachtrust ook verbetert.

  1. Goede dagstructuur

In je bed blijven liggen helpt niet. Ga iets doen! Wat je gaat doen, maakt niet uit. Neem jezelf voor een klein doel te bereiken, bijvoorbeeld je balkon zomerklaar maken, een start maken in dat boek dat al een tijdje in je kast ligt of misschien kan je iemand in jouw omgeving helpen met een klusje.

  1. Eet gezond

Depressie staat in verband met kleine chronische ontstekingsreacties in je hersenen en lichaam. Je eetpatroon kan ontstekingsremmend werken waardoor je je veel beter zult voelen. Eet veel (blad)groente, fruit en volkoren producten. Vermijd alcohol, frisdrank, minder met frituur en chips en eet ook weinig vlees. Wanneer je zo gezond mogelijk eet, voldoende beweegt en stress zoveel mogelijk vermijdt, dan zal je meer serotonine aanmaken en daardoor voel je jezelf gelukkiger.

  1. Rust in je hoofd

Stress veroorzaakt chronische ontstekingsreacties waardoor je je ongelukkig voelt. Negatieve gedachtes veroorzaken veelal stress. Doemdenken, piekeren, steeds herinnerd worden aan hoe ellendig het allemaal is en twijfelen aan de zin van het leven zorgen er allemaal voor dat je de hele dag stresshormonen aanmaakt die jouw systeem ontregelen. Het is dus van essentieel belang om je gedachtes tot rust te brengen. Zo kun je dat doen:

  • Meditatie en mindfulness helpen jou afstand van je negatieve gedachtes te nemen. Het is geen probleem dat je negatieve gedachtes hebt en dat is ook heel normaal. Het wordt een probleem wanneer je denkt dat jij die gedachtes bent. Mindfull zijn helpt jou hierbij. Wil je weten hoe je dat doet? Neem eens deel aan onze online yogales, klik hier.
  • Fysiek bezig zijn helpt om de energie die zich ophoopt in je hoofd naar beneden te trekken, dus naar je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je gedachtes tot rust komen.
  • Erken je gevoelens! Als je veel negatieve gedachtes hebt, ligt daaraan ten grondslag dat je het moeilijk vindt om je pijn onder ogen te zien. Laat los waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Op dit moment kunnen we nu eenmaal de Corona maatregelen niet veranderen, richt je daarom juist op de zaken waar je wél invloed op hebt. Bijvoorbeeld op wat je die dag gaat eten of koop bijvoorbeeld een cadeautje voor jezelf.
  • Richt je op iets positiefs. Krachtige gedachtes zijn bijvoorbeeld; waar ben ik vandaag dankbaar voor? Of hoe kan ik vandaag iemand helpen? Dit helpt je te focussen op positieve zaken in plaats van op doemgedachtes. Als je een positieve dingen denkt, maak je ook plezierige hormonen aan.
  1. Socialize

Praten met anderen helpt om je angsten te kalmeren en je negatieve gedachtes tot rust te brengen. Een warme blik of complimentje zorgen ervoor dat jij je oké voelt. Zoek manieren om toch in contact te zijn met anderen. Geef je vriendin een belletje, vraag je collega om te wandelen in plaats van een zoomgesprek of nodig je zus uit voor het eten. Zorg ervoor dat je minstens één contact per dag hebt.

  1. Kom van je slechte gewoontes af

Als je de hele dag verslijt met gamen of bingewatchen dan is dat niet bevorderlijk voor je geestelijke gezondheid. Dat geldt ook voor deze gewoontes:

  • Je huis verwaarlozen
  • Niet goed voor jezelf zorgen
  • Teveel slecht eten
  • Zeuren en klagen
  • Doemdenken

Leer jezelf en je valkuilen kennen en roep jezelf tot orde.

  1. Wees lief voor jezelf

Je bevindt je in een zware fase, dus wees mild voor jezelf. Soms gaat het even niet zoals je wilt en lukken de dingen je je hebt voorgenomen niet. Elke dag kun je opnieuw beginnen, dus blijf niet hangen in slachtofferschap. Daarmee help je jezelf niet, in tegendeel. Probeer positief te zijn ookal voel je je zo niet, je zult zien dat het helpt.

Heb je het echt heel moeilijk en blijf je hangen in een depressieve stemming? Zoek dan hulp van een professional. Heb je behoefte aan een luisterend oor? Dan kun je ook een wandelafspraak inplannen met een van onze ontwikkeladviseurs, klik hier.